Köpvillkor

Genom att beställa varor och tjänster från Menytorget godkänner du dessa villkor.

1. Allmänt om tjänsten

Välkommen till Menytorget, en tjänst som erbjuder dig som kund ett förenklat sätt att beställa mat, delikatesser, snacks och/eller dryck från restauranger och butiker via vår hemsida eller app. Här nedan hittar du de allmänna villkor som gäller när du beställer varor och tjänster från Menytorget. Läs noggrant igenom villkoren. Genom att beställa varor och tjänster från Menytorget godkänner du dessa villkor.

Menytorget ägs och drivs av Area81 Solutions AB, organisationsnummer 559099-5550. Postadress Gösta Berlings Väg 57 Karlskoga. På vår hemsida listas samtliga restauranger och butiker som Menytorget har samarbete med. Efter att du som kund lagt en beställning ombesörjer Menytorget att måltiden transporteras i värmeisolerade väskor till angiven leveransadress via restaurangen eller butikens egna bud. Du kan betala för beställningen inklusive leverans direkt via vår hemsida/app när du gör beställningen, vid leveranstillfället alternativt via restaurangen eller butikens egna betaltjänster för det fall att du själv önskar hämta dina varor. Du blir kund hos Menytorget när skapat en profil och registrerat dina uppgifter på www.menytorget.se eller via Menytorpets app.

Kundvillkoren gäller för dig som kund vid beställning av våra varor och tjänster inklusive leverans av beställd vara eller tjänst som tillhandahålls av Menytorget. Kundvillkoren utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor som dessa kundvillkor berör. Menytorget förbehåller sig rätten att uppdatera och revidera dessa kundvillkor. Har du frågor om kundvillkoren, dina leveranser eller om olika erbjudanden är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst via telefon +46703043581 eller via mail [email protected].

1.1. Att bli kund hos Menytorget

För att bli kund hos Menytorget måste du vara minst 18 år. Beställning görs genom att du registrerar dig som kund via vår hemsida www.menytorget.se eller via Menytorgets app. Så snart du registrerat dig som kund och genomfört din beställning skickas ett bekräftelsemail till angiven e-postadress. Uppgifterna vid registrering ska vara korrekta och du är skyldig att uppdatera dessa om de vid någon tidpunkt skulle förändras. Du ansvarar även för att inloggningsuppgifter förvaras varsamt och inte sprids vidare. Du som kund har vidare inte rätt att använda Menytorgets varumärke eller firma utöver vad som krävs för användandet av tjänsten.

1.2. Utbud

För att säkerställa att kvalitet bibehålls är urvalet av mat, delikatesser, snacks och dryck som visas via hemsidan eller appen beroende av den leveransadress du anger. Endast restauranger och butiker som ligger inom, eller i anslutning till, den leveransadress du angett finns tillgängliga för beställning. Utbudet kan variera och du som kund hänvisas därför till vår hemsida för uppdaterad information. Vidare framgår information på vår hemsida samt i appen vilka restauranger och butiker som erbjuder hemleverans direkt till dig som kund, samt vilka restauranger och butiker som önskar avhämtning på plats.

Du som kund ansvarar för att kontrollera innehåll utifrån ditt eventuella särskilda behov eller matallergier. Du ansvarar själv för att läsa innehållsförteckningar och att upplysa oss om du önskar byta ut/välja bort ingredienser som inte är lämpliga för eventuella särskilda behov eller önskemål. Kunder med överkänslighet eller allergi uppmanas vara extra uppmärksamma.

2. Beställning

Samtliga beställningar genomförs via vår hemsida eller app genom att du väljer en eller flera måltider, delikatesser, snacks och/eller drycker som du önskar köpa. Välj sedan önskat leveranstillfälle/avhämtningstillfälle. Du kan välja mellan att få beställningen levererad via restaurangens eller butikens egna bud så snart som möjligt eller om du önskar göra en förbeställning. Observera att en förbeställning enbart kan göras maximalt tre dygn i förväg. Du kan även som kund välja att själv avhämta dina beställda varor direkt hos aktuell restaurang eller butik. En beställning bekräftas alltid av ett e-postmeddelande och ungefärlig beräknad leveranstid eller tid för avhämtning visas på vår hemsida eller i appen.

3. Priser

Aktuella priser per vara samt kostnad för leverans framgår alltid på vår hemsida eller i appen. Menytorget äger dock rätten att genomföra förändringar beträffande pris och/eller tjänstens innehåll. Vid prisändringar eller väsentliga förändringar beträffande tjänstens innehåll meddelar vi dig som kund snarast möjligt. Vid förändringar uppdateras även villkoren på vår hemsida samt i appen. Genom att fortsätta använda våra tjänster accepterar du eventuell ändring. Priserna som presenteras på Menytorget är inkl moms. Moms 12% på samtliga produkter.

3.1 Introduktionspris

Vid de tillfällen då Menytorget erbjuder nya kunder särskilt introduktionspris eller ”prova på-pris”, gäller sådant erbjudande endast en gång per hushåll. Detsamma gäller även andra kampanjer med Menytorget som avsändare om inget annat anges specifikt i den aktuella kampanjen. Menytorget förbehåller sig rätten att avsluta kampanjer och tiden för introduktionspris eller liknande utan att i förväg meddela dig som kund.

4. Betalning

Som kund hos Menytorget betalar du via kontokort direkt när du genomför beställningen via hemsidan eller i appen. Det går även bra att betala för dina beställda varor vid leveranstillfället (resturangens/butikens betalningsmetoder gäller), alternativt att du betalar direkt i restaurangen eller butiken för det fall att du själv önskar upphämta beställd vara. All betalning ska ske i SEK. Observera att inte alla restauranger och butiker erbjuder kortbetalning. På vår hemsida framgår vilket betalningsalternativ som erbjuds hos respektive restaurang och butik.

5. Leverans

Beställningen kan levereras via bud till önskad leveransadress vid angivet leveranstillfälle. För det fall att du inte är hemma vid leveranstillfället skickas ett sms med en leveransbekräftelse till det mobilnummer som du som kund registrerat på vår hemsida eller via appen. Därefter placeras beställd vara utanför dörren till angiven adress. När en vara levererats till leveransadressen övergår ansvaret för varan till dig som kund. Menytorget ersätter ej stulen eller väderdrabbad leverans.

Vid oförutsedda händelser och/eller besvärliga väderförhållanden kan budet i undantagsfall komma att leverera beställningen efter angiven tid. Om leveransen helt skulle utebli krediteras redan erlagd betalning för leveransen i sin helhet.

Du som kund kan även välja att själv avhämta din beställning direkt i vald butik eller restaurang. Om du väljer detta alternativ tillkommer självklart inga kostnader för hemleverans.

Menytorget förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om kunden har angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid force majeure-liknande händelser såsom naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse eller annan omständighet utanför rimlig kontroll för Menytorget, eller annan omständighet som väsentligen försvårar eller försämrar förutsättningarna för att leverans kan fullgöras. I sådant fall meddelas du som kund snarast möjligt.

6. Livsmedelshantering efter leverans

Så snart du som kund mottagit beställningen övergår ansvaret för varan till dig. Menytorget ersätter därför inte eventuella skador som skett efter tidpunkten för leveransen.

Samtliga beställda måltider, delikatesser, snacks eller drycker tillagas, tillhandahålls och/eller paketeras av Menytorgets underleverantörer, i av Livsmedelsverket godkända kök. Efter tillagning paketeras varan av restaurangen eller butiken och transporteras sedan genom deras egna bud till dig som kund i värmeisolerade väskor. Maten levereras således till dig utan att Menytorget hanterat råvarorna som ingår i måltiden, delikatessen, snackset eller drycken. Varorna är färska vid leveranstillfället/tiden för avhämtning och är därmed avsedda att förtäras i direkt anslutning till leveranstillfället. Menytorget frånskriver sig således ansvaret för varans hållbarhet och/eller kvalitet längre än till leveranstillfället. För det fall att förtäring inte sker i direkt anslutning till leveranstillfället ansvarar du som kund själv för att kontrollera varans kvalitet innan förtäring.

7. Innehåll och komponenter i måltiden

Via Menytorgets hemsida presenteras en detaljerad innehållsförteckning för samtliga varor i syftet att du som kund ska få en så bra bild som möjligt av råvaror och ingredienser etc. Menytorget reserverar sig emellertid för att det, i vissa fall, kan saknas information om att berörd restaurang eller butik bytt ut eller kompletterat en råvara eller ingrediens. Menytorget ansvarar inte heller för att en enskild restaurang, i undantagsfall, kan byta ut vissa ingredienser och/eller råvaror som specificerats i måltiden, delikatessen, snackset eller drycken mot lämpliga och likvärdiga ersättningsvaror. Detta kan till exempel förekomma vid råvarubrist eller om ursprungsingrediensen av annan anledning behöver bytas ut eller ersättas.

8. Reklamation

Vi vill självklart att du ska vara nöjd! Om det skulle vara något fel på den vara som levererats och felet fanns vid leveranstillfället ber vi dig kontakta oss omedelbart via vår kundtjänst. Vi kommer sedan att granska ärendet så snart som möjligt efter att vi mottagit din reklamation eller åsikt. Detta för att kunna identifiera problemet med varan, samt i syfte att finna en lösning. Menytorget förbehåller sig rätten att avgöra vad som anses vara en lämplig lösning i varje enskild situation.

9. Ångerrätt

När du som kund gjort din beställning förmedlas den automatiskt vidare till berörd restaurang och/eller butik, vilket innebär att du inte kan ångra din order via oss. Försäljningen av mat via Menytorget omfattas inte av ångerrätten enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Du kan läsa mer om ångerrätt samt om vilka varor och tjänster som är undantagna från ångerrätten på Konsumentverkets hemsida.

10. Personuppgiftshantering och dataskydd

Dina personuppgifter är alltid skyddande från tillgång av obehörig. Menytorget värnar om den personliga integriteten. Vi prioriterar alltid skyddet av all information. Endast ett begränsat antal personer med särskild behörighet kommer att ha tillgång till informationen.

Menytorget behandlar dina personuppgifter med syfte att administrera kundförhållandet, fullgöra förskriven skyldighet att lämna uppgifter till myndigheter samt för att kunna kommunicera med dig som kund kring våra varor och tjänster. Som registrerad kund hos oss godkänner du att Menytorget har rätt att kommunicera med dig via telefon eller e-post för att upplysa dig om förändringar, erbjudanden eller annat som kan vara intressant för dig som kund. Vi behandlar inhämtade personuppgifter i första hand i syfte att utföra identifiering, kundanalys, marknadsföring samt affärsutveckling. Detta kan inkludera överföring av uppgifter till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Om personuppgifter lämnas ut för behandling för Menytorgets räkning görs det enligt särskilt avtal med sekretessåtagande. Genom att godkänna villkoren accepterar du att personuppgifter som insamlats av Menytorget kan komma att lämnas ut till en eller flera av Menytorget ABs samarbetsparters som i sin tur kan komma att tillhandahålla dig med olika typer av erbjudanden som vi anser vara till nytta för dig.

Du kan naturligtvis få information om vilka uppgifter om dig som behandlas av Menytorget och även begära att uppgifter tas bort eller ändras om de skulle visa sig vara felaktiga eller ofullständiga. Du kan även begära att dina uppgifter inte ska behandlas eller användas för information.

Du ansvarar själv för att uppdatera dina uppgifter via vår hemsida. Detta i syfte att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden. Menytorget ansvarar inte för konsekvenser vilka han härledas till inaktuella kunduppgifter såsom exempelvis felaktig leveransadress, telefonnummer eller e-postadress. Har du frågor om hur vi behandlar personuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Klicka här för att läsa hela vår integritetspolicy.

11. Kundtjänst

Menytorget tillhandahåller support via vår kundtjänst. Du når oss enklast via e-postadressen [email protected] eller per telefon +46703043581.

12. Övrigt

• Menytorget förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till en tredje part, förutsatt att det övertagande bolaget skäligen kan förväntas fullgöra sina skyldigheter enligt villkoren på ett för kunden tillfredsställande sätt.

• Du som kund är skyldig att ersätta Menytorget för all direkt och indirekt skada som du åsamkat Menytorget i anledning av brott mot dessa villkor.

Utöver vad som i övrigt framgår av villkoren gäller, försåvitt annat inte följer av tvingande lag, följande avseende Menytorgets ansvar gentemot dig som kund:

• Utöver vad som anges i dessa villkor lämnar Menytorget inga garantier beträffande innehåll, information, råvaror, ingredienser, tjänster eller annat som tillhandahålls av eller genom Menytorget via hemsidan eller appen. Menytorget lämnar inte heller några garantier avseende hemsidans och/eller appens funktion, tillgänglighet, användbarhet eller säkerhet.

• Menytorget ansvarar inte för obehörig åtkomst till eller ändring av information som du skickar in till Menytorget eller material eller information som du tar emot. Vidare ansvarar inte Menytorget för brottsliga gärningar som begås i användningen av Menytorgets tjänster såsom exempelvis hot eller förtal, eller för obsceniteter eller störande, kränkande, olämpligt eller olagligt innehåll eller uppförande från någon användares sida.

• Menytorget ansvar inte för direkta eller indirekta skador orsakande av användandet av information från Menytorget. Detta gäller dock inte om Menytorget orsakat dig skada uppsåtligen eller genom grov oaktsamhet.

• Menytorget reserverar sig rätten att polisanmäla eventuella missbruk, och utreder alla typer av missbruk av Menytorgets tjänster.

13. Uppsägning och tvist

Menytorget reserverar sig rätten att avsluta tjänsten för kunder som bryter mot dessa kundvillkor. En sådan uppsägning sker omedelbart och kunden meddelas om detta via e-post.

Om tvist föreligger mellan Menytorget och kunden ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom överenskommelse. Om parterna inte kan enas kan tvisten avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden i den mån nämnden är behörig att pröva frågan. I annat fall avgörs tvisten av allmän domstol i Sverige.